Wednesday, 11 March 2009

Kawan Jepun

dag dig dug..berdebar2 hati nak ke sekolah..keputusan sama ada nama tersenarai sebagai calon lulus atau gagal akn dipaparkan utk tatapan umum.

Alhamdulillah...ilanglah resah gelisah diganti ngan senyum lebar..mcm x caya pula..sy berjaya menamatkan pelajaran di sini..
gembira sbb da habis belajar
sedih sbb akn tingglkan tmpt ni.
sekejap sungguh masa berlalu..

Mengimbas kembali masa yg lepas, waktu mula2 hari orientasi di U. x de sape(org Msia) pun boleh dirujuk. dah la tak de sempai(senior) rakyat Msia di U ni..kebetulan sempai cuti sakit selama setahun. i'm the one & only rakyat Msia pd masa tu. mcm2 perasaan ada..

Kuatkan hati dan semangat je. Tuhan aje yg tahu hati tu camnekan.
Awal2 tu gi la maniskan mulut tegur kawan baru..biasala ada yg bg respon baik & ada jg yg ala lari2kan diri gitu..(⌒∀⌒)..mestilah takutkan..org asing dr planet mana plak bg aisatsu(tegur) dgn selambanya..Rata2 pelajar tahun pertama kos japanese literature pd masa tu, kebanyakannya org jepun sahaja. Pel. cina dan korea ada la dlm 3 org.

Nasib baiklah ada 2 mamat jepun ni nak tolong. Gotokun dan Shoujikun lah yg bnyk bg informasi. Sampai akhir hayat tak akn lupa punya..Arigato! Last orientasi kena berkumpul dlm kelas..iskk..isk..sungguh x sangka kami sekelas dan yg ala2 larikan diri tu pun sekelas jugak..keke..

Ada sesi kenalkan diri dlm B.Jepun. Sensei bg nasihat supaya bekerjasama serta ingtkan kwn2 agar bantu gaijin(org asing) sorang ni. Kesian dia keseorangan je..sape lagikan ..saya lah orgnya tu..(⌒∀⌒)..Sekiguchi sensei yg sgt baik dan memahami.

Berbalik pd kwn saya yg ala2 larikan diri tu kan..kami akhirnya bertegur sapa dan berbual. Dia minta maaf sbb tak tlg masa orientasi. Katanya, x sangka pula bole ckp Jepun ye, dia risau sy speaking london dgnnya, nanti dia x tahu nak jawab sbb x phm BI lngsng.
alahai..kwn saya ni, ingat saya ni teror benar ke...setakat hello, hi, i & u bolela..(^_^)
Itulah antara kenangan manis yg x dpt dilupakan.

Sebenarnya petua utk dapat kawan Jepun ni senang je.
Minggu pertama persekolahan tu cubalah dekatkan diri dgn pelajar Jepun.
Mereka tidak akan memulakan perkenalan atau tegur kita dahulu.
Kita kena berani utk memulakannya.

Duduk sebelah kwn yg dirasakan sesuai dan tanyakan kanjinya yomikata(bacaan tulisan kanji) atau benda2 lain utk berkenalan.(teknik je tu)

Insyaallah, ada diantara mereka yg akan menjadi teman nanti.
Jika bernasib baik akn menjadi kawan rapat (teman yg sanggup menangis dan ketawa bersama). Tak pun teman seumur idup.. tanpa disangka..(´∀`)

2 comments:

~Insan Biasa~ said...

memula masuk rasa lama je kan? masa tu kejap celik berlalu ....dah di penghujung..ayat tu kompem tuko..."kejap je dah abis" hehehhe

samalah...tapi ta serupa. Saya pun tak sabar dah nak abiskan pjj saya nih...sikit je lagi nie...ngeeee...bezanya kita, saya dekat dengan keluarga dan kawan2 kat tanah air sendiri.

Kokoro said...

haah nis, sekejap jek..keke.
setiap org mengalami proses samakan.
cuma tempat situasi dan keadaan sahaja berbeza.

teruskan usaha.
didoakan moga anis berjaya menamatkannya dgn baik.

Related Posts with Thumbnails

Blog`s Annivesary

Daisypath Next Aniversary Ticker