Thursday, 19 March 2009

Graduation Day

16 Mac 2009

Klik gmbr utk besarkn

Tarikh keramat yg akn sentiasa terpahat dlm ingatan.
Hari graduation day(sotsugyo shiki) yg meninggalkan banyak kenangan manis.
Tuah ayam nmpk di kaki..tuah manusia sape yg tau kan..
Tak sangka betul Otsuka Sensei dan Harue Sensei berbesar hati ingin menaja pakaian utk sotsugyo shiki.

Pakaian yg dipakai utk sotsugyo shiki dipanggil hakama. Ada jg yg memakai kimono pd hr tersebut. Kebanyakan pelajar akn menyewa hakama dgn kadar 25ribu ke 45ribu. Lebih kurang RM800 ke RM 1600 utk sehari. Pd ms ni bolelah tgk masing2 tampil dgn anggun dan bergaya.

Rambut dan makeup serta pakaian akn dipakai di tmpt persolekan. Bayaran dikenakan dlm 4500yen.(Rm215) Ikut makeup dan style rambut jg. Saya...make up sendiri sbb kekangan masa. Pg sy ke rmh sensei utk dipakaikan hakama. Tak reti nak pakai sendiri. Bnyk sgt step. Selepas tu bergegas pula ke U.


Awalnya hati berbelah bagi jg antara pakaian kebangsaan dan hakama. Ada kwn2 nak tgk sy pakai pakaian kebangsaan..hati pula berkata2 ok jg kalau pakai hakama. Akhirnya sy memilih hakama sbb memikirkan sensei beria2 menawarkan. Tak sampai hati nak menolak...

Saya ditaja sepenuhnya kecuali tudung je la. hehe.. tudung yg sebenarnya nyaris2 hndk dibuang sbb dah sedikit buruk. Nmpknya tdg itu akn disimpan sebagai koleksi sejarah hidup. so moralnya..yg buruk ttp ada gunanya..


Boleh dikatakan sotsgyo shiki di Jpn tak meriah lngsung. Jauh beza dgn Msia. Suasana di U seperti hari biasa, cuma nmpk meriah sbb dipenuhi dgn pakaian yg bewarna warni dan gelak ketawa.

Tiada gerai yg menjual bunga. Tak semua ibubapa pelajar dtg. Tiada acara memakai jubah dan topi khas. Tiada mjls naik ke pentas utk menerima sijil. Malah ada pelajar yg x dtg utk mjls konvo sendiri sbb tak rasa ia penting.


Semua pelajar masuk ke dewan besar utk ucapan perasmian. Setiap kali ada ucapan semua yg berada dlm dewan kena bgn dan beri tunduk hormat. Selepas tu ddk. Lenguh belakang rasanya bgn, tunduk & ddk...kekeke.. Hanya nama yg pertama sahaja akan menerima sijil bg mewakili pengajian masing2.

Masa yg diambil cumalah 1 jam shj. Slps tu lagu rasmi U dinyanyikan olh pasukan koir dan seterusnya mjls berakhir.

Berakhir di dewan bersambung pula acara bersama pengajian sendiri utk sesi menerima sijil . Itupun hanya dari sensei sendiri. Masa ni pergi ke kelas utk berkumpul bg acara tersebut.
Mjls bersurai dan disusuli pula jamuan ringkas di syokudo(kantin).

Sbnrnya jamuan rasmi tlh dibuat di hotel pd hari lain. Sy tak pergi sbb rkn zemi tak ramai yg pergi. Kos utk setengah hari jamuan di hotel sebanyak 11ribu(RM410). Bg yg tak hadir kena bayar 55ooyen(RM215).
Sana sini duit je..dgr ribu2 mesti takutkan...kekeke..

Selepas mjls di syokudo, berkumpul dgn zemi sendiri pula utk kali terakhir. Sabishi sgt masa ni.
Sesi ucapan terima kasih dan memberi hadiah terakhir utk sensei.

Sungguh tak sangka sensei memberi saya hadiah 3 buah buku utk bekalan di sekolah nanti.
Tak dapat menahan rasa sebak, sy org pertama rebeh.
Entah bila sy akn bertemu kembali dgn sensei & kwn2 yg bnyk membantu.
Susah senang, suka duka, masam manis belajar diperantauan bnyk mengajar saya erti kehidupan.
Terima kasih kpd jpa, keluarga, sensei, teman dan sahabat ats segalanya.


4 comments:

.: mama cute :. said...

salam sista..
omedetou gozaimasu.. hehehe.. den kopipes dari laman ngaji bahasa nippon.. wakkakakaka

anyway congrats sbb dah berjaya mengharungi segala rintangan semasa berada di obersi.. hoho.. den juga tak habish lagi.. tencen. tp bila dabis mesti rasa tak syok kan..

shiawase da wa for you...hehehehe

Kokoro said...

arigato mamacute..
wahh udah makin pandai eh..

bole le belajar nihongo pasni..keke
gambare mamacute, msnya akn tiba juga..seronok ada sedih pun ada.

adatla kan, seronok sbb penantian berakhir tp x seronok sbb akn tinggalkan tmpt bel.

berdebar2 plak na masuk ke alam baru..lama da tak kejekan..

shifa said...

moshi moshi, tahniah dh konvo yer...

Kokoro said...

arigato shifasan

Related Posts with Thumbnails

Blog`s Annivesary

Daisypath Next Aniversary Ticker